Okres przed świętami oznacza dla całej branży e-commerce wzmożony ruch zakupowy. Niestety w takim okresie swoją
działalność intensyfikują również nieuczciwi sprzedawcy. Oszustwa w Internecie w okresie przedświątecznym
w dalszym ciągu są dość często występującym zjawiskiem. Mimo licznych informacji, zmian w przepisach, kampanii
informacyjnych wciąż możemy usłyszeć o sprzedawcach, którzy oszukali konsumentów szczególnie jeżeli chodzi o zakupy
w sieci na przełomie roku. W dzisiejszej publikacji skupimy się na przedstawieniu praktycznych aspektów związanych
z bezpiecznym dokonywaniem zakupów w Internecie.

Świąteczne zakupy w sieci (uwaga na oszustów w branży e-commerce)

Na czym mogą polegać najczęstsze oszustwa w branży e-commerce? Należy wskazać, że zaliczamy do nich m.in.:

  • wysyłanie niepełnowartościowych produktów/towarów w sytuacji, gdy klient był informowany, że zamawiany rzecz jest nowa, w pełni sprawna etc.;
  • „zakup przedmiotów widmo” – sprzedawca oferuje na sprzedaż produkty/towary, których faktycznie nie ma i pozyskuje w ten sposób pieniądze z przedpłat od klientów sklepu, następnie ucieka i znika z Internetu;
  • sprzedawcy odmawiają skorzystania przez konsumentów z ich podstawowych praw;
  • sprzedawca sprzedaje podrobione produkty/towary (każdy taki przypadek należy zgłaszać np. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów);
  • sprzedawca powołuje się na opinie, które nie są autentyczne (problematyka kupionych opinii, która była już przedmiotem naszych dotychczasowych publikacji).

Zakupy online – na co należy zwrócić uwagę?

sprawdzenie sprzedawcy (danych kontaktowych, danych rejestrowych działalności lub spółki etc.);

  • sprawdzenie opinii w internecie na temat konkretnego produktu/towaru/usługi;
  • sprawdzenie opinii w internecie na temat sprzedawcy;
  • sprawdzenie możliwości zwrotu konkretnego produktu/towaru i procedury reklamacji produktu/towaru/usługi;
  • sprawdzenie średniej ceny danego produktu/towaru/usługi;
  • pamiętajmy również, że często zbyt niska cena może sugerować, że możemy mieć styczność z próbą oszustwa;
  • przeczytanie regulaminu danego sklepu internetowego (w szczególności dotyczy to obszarów związanych z prawem do zwrotu, procedurą reklamacyjną, kosztami wysyłki etc.);
  • warto jest porównywać koszty przesyłki, gdyż często sklepy mogą ten parametr zawyżać, co bezpośrednio przyczynia się do wyższej wartości koszyka zakupowego (większe wydatki dla konsumenta).

Oszustwa w sieci – uwaga szczególnie przed świętami

Oszustwa w sieci przed świętami to istna plaga. Często zdarzają się sytuacje, w których nieuczciwi sprzedawcy przez dłuższy czas przed samymi świętami faktycznie sprzedają pełnowartościowe produkty w dużo niższej niż konkurencja cenie. Tym samym zdobywają zaufanie klientów i całego rynku, tylko po to, aby w decydującym momencie (najwyższy moment sprzedaży przed świętami), oszukiwać klientów i nie wysyłać zamówionych wcześniej towarów. Oznacza to, że klient, który zdecydował się na wcześniejszą płatność pozostaje bez zamówionego towaru i realnie zostaje oszukany, gdyż sprzedawca zamyka sklep i znika z sieci.

Podsumowanie

Święta to szczególny czas, w którym przez natłok obowiązków nasza czujność może zostać obniżona. Warto jest pamiętać
o swoich prawach konsumenta, wnikliwie sprawdzać potencjalnego sprzedawcę lub sklep internetowy, weryfikować faktyczną
(realną i rynkową) cenę danego produktu/towaru/usługi. Za każdym razem sugerowane jest również korzystanie z opcji
weryfikacji opinii na temat konkretnego sprzedawcy, sklepu internetowego lub szeroko rozumianej działalności/firmy.
Często już pobieżna analiza opinii pozwala na podjęcie decyzji odnośnie odstąpienia od dalszych kroków związanych
z zakupem u danego sprzedawcy. Bardzo ważne jest również korzystanie z uprawnień wynikających z praw konsumenta.
Warto jest korzystać z prawnie dopuszczalnych dróg rozwiązywania sporów z nierzetelnym sprzedawcą. W tym zakresie
zawsze warto jest skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika albo podjąć własne działania np. przy wsparciu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.